ما بیشتر ساعتای بیداری مون رو سر کار می گذرونیم. به طور متوسط هر فرد در طول عمر خود ۹۰ هزار ساعت رو مشغول کاره. متأسفانه زمانی که پشت میزکارمان هستیم یا از جلسه ای به جلسه ی دیگر میریم، اکثرا سلامتی اولویت اول ما نیس. انجام کار روزانه مون اولین نگرانی ی فکری ماست. در این مقاله درباره اهمیت میزان آب بدن و اثر اون روی کاهش یا افزایش کارایی افراد صحبت شده. درنهایت هم اپلیکیشنایی معرفی شدن که به کمک اونا می تونین میزان آب دریافتی بدن تون رو کنترل کنین.

 

در ژاپن که بیشترین مدت زمان کاری رو دارن (۶۰ تا ۷۰ ساعت در هفته)، هرساله ۱۰ هزار نفر پشت میز کارشون می میرن! این واقعه ی عمومی «کاروشی» نام داره. این موضوع، اهمیت توجه به سلامت رو در زمان کار نشون می ده و یکی از مهم ترین مسائل در این مورد، جلوگیری از کمبود آب بدنه!

وقتی تموم تمرکزمان روی اتمام کارمون باشه یا خیلی مشغله داشته باشیم، احتمال اینکه از یاد ببرم آب کافی بخوریم، خیلی بالاست. خیلی از ما به جای آب به چای یا قهوه روی میاریم تا بتونیم در ساعات کاری هشیار و سرحال بمونیم. با این حال، باتوجه به اثرات متابولیک این نوشیدنیا، آنتی اکسیدان بدن دفع می شه. چای و قهوه باعث تکرر ادرار می شن و مایعات بدن رو زودتر دفع می کنن؛ پس سریع تر باعث کمبود آب در بدن می شن. اینکه آبدارخانه در فاصله زیادی تا میزهای کار هستش باشه هم مزید بر علته که کارمندان در ساعات کاری آب کمتری بنوشن.

کمبود آب در بدن: قاتل خاموش!

وقتی پای سلامتی وسط باشه، همه ما میدونیم که روزانه باید میزان معینی آب به بدن مون برسانیم. حتما میدونید که ۶۰٪ بدن رو آب تشکیل می ده. از اون جالب تر اینکه ۷۵٪ از مغز هم از آب تشکیل شده! اما مشکل کمبود آب اینه که اثرات اون به سرعت و وضوح مشخص نمی شه. مثلا زمانی که خیلی زیاد به صفحه مانیتور خیره میشید، به سرعت چشم درد نمی گیرین، اما مشکلات اونو در دراز مدت متوجه میشید.

آب رسانی مفاصل و چشما رو روغن کاری می کنه، در سالم نگه داشتن پوست اثر داره، به هضم مطلوب غذا کمک می کنه، موجب دفع سموم از بدن می شه و انرژی ای رو که سلولا تولید کردن بهینه سازی می کنه. اگه آب رسانی به درستی انجام نشه، باعث نبود تعادل نمک و شکر در بدن می شه که می تونه به سرعت مشکلات دیگری رو به دنبال داشته باشه.

اگه احساس سردرد یا ضعف دارین، سراغ تنقلات نرید. اولین کاری که باید بکنین اینه که خود رو به لیوان آب برسونین.

کمبود آب در بدن چه جوری روی کارایی اثر می ذاره؟

ما همیشه از فواید نوشیدن آب و اثری که روی سلامت و زندگیِ کاری مون می ذاره، آگاه نیستیم. واسه همین همیشه نوشیدن آب رو پشت ِگوش میندازیم. مطالعه ای در انستیتوی پزشکی نشون می ده ۷۵٪ از امریکاییا به پیشنهاد ی نوشیدن ۱۰ لیوان آب در روز عمل نمی کنن. این یعنی بیشتر افراد بدون اینکه بفهمن، دارن با کمبود آب متوسط یا شدید به زندگی ادامه میدن.

حتی وقتی دچار مشکلات جدی سلامتی مثل خستگی بیشتر از اندازه، سردرد، اضافه وزن، فشارخون یا سنگ کلیه میشیم، هیچ وقت اولین فکر مون این نیس که شاید به اندازه کافی آب نمی خوریم. وقتی بحث به محیط کاری می رسه، کمبود آب در بدن می تونه نتیجه های زیادی داشته باشه. اگه به دلیل سردرد بی معطلی یا نداشتن تمرکز مجبور شیم مرخصی بگیریم و استراحت کنیم، درواقع موقعیت کاری خود و شرکت رو تحت اثر قرار دادیم.

بررسی ای نشون داده که مرخصی به دلیل مریضیای طولانی، ۵/۲ بیلیون دلار در سال به بهره وری کشور ضرر میرسونه. خیلی از این مریضیای طولانی می تونن به دلیل کمبود آب باشن.

نشونه های کمبود آب در بدن چیه؟

ما بعضی وقتا متوجه نیستیم که در روز چقدر آب از بدن مون دفع می کنیم و چقدر به جایگزینی این آب احتیاج داریم. تعرق، ادرار و حتی تنفس می تونه آب بدن ما رو دفع کنه. این رو هم درنظر بگیرین که استفراغ، اسهال، مصرف الکل یا ورزش بیش ازحد هم می تونن به سرعت ذخیره آب بدن رو پایین بیارن.

نشونه های مختلفی واسه کمبود آب متوسط یا شدید هست. مثل:

  • خشکی دهن؛
  • خستگی؛
  • نداشتن احساس احتیاج به ادرار کردن؛
  • سردرد؛
  • منگی سر؛
  • نبود تمرکز.

کمبود آب شدید، با این نشونه ها همراهه:

  • تحریک پذیری؛
  • گیجی؛
  • تشنگی شدید؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • تنفس سریع؛
  • نداشتن احساس احتیاج به ادرار یا ادرار به رنگ تیره.

کارمندان چیجوری در ساعات کاری از کمبود آب در بدن جلوگیری کنن؟

باخبر شدن از اثرات تخریب کننده کمبود آب اولین قدمیه که باید برداریم. راه های مؤثری هست که می تونیم به کمک اونا خودمون و همکاران مون رو به جدی گرفتن مصرف آب در ساعات کاری تشویق کنیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل زنان در مقایسه با مردها به خواب بیشتری احتیاج دارن؟ 

تشویق همکاران و کارمندان شرکت به مصرف روزانه آب، یکی از راه های کلیدیه که می تونیم آب رسانی در بدن رو به بیشترین حد برسانیم. شما می تونین سیستمی واسه اجرای این برنامه اجرا کنین:

۱. دسترسی به آب رو واسه کارمندان آسون کنین

با تهیه ی بطری آب، منبع آب و جفت و جور سازی آب تازه می تونین کارمندان رو بیشتر به این فکر بندازین که آب مصرف کنن.

۲. کارمندان رو آموزش بدین

وقتی افراد از نیازشون به آب آشنایی داشته باشن، احتمال رعایت و رفع این احتیاج بیشتر می شه. قرار دادن پوسترهای آموزشی در محیط کار درباره فواید آب رسانی به بدن، درباره مضرات کمبود آب، به کارمندان انگیزه میده تا مراقب سلامت خود باشن.

۳. کمیته ی عملیاتی آب رسانی در محل کار راه بندازین

زمانی که بحث اجرای سیستمی واسه انگیزه دادن به کارمندان پیش میاد، مسئولیت پذیری اهمیت بالایی پیدا می کنه. یک کمیته تشکیل بدین که مطمئن شید عرضه آب به قدر کافیه و راه های خلاقانه و جالبی پیدا کنین که احتیاج آب افراد رو رفع کنین.

۴. عمل نوشیدن آب رو هیجان انگیز کنین

یکی از دلایلی که خیلیا به مصرف آب علاقه ای ندارن، اینه که آب هیچ طعم خاصی نداره. واسه همین به مصرف سودا و نوشیدنیای انرژی زا تمایل بیشتری نشون میدن و فکر می کنن دارن به سطح مایعات بدن شون کمک می کنن. راه های متنوعی هست که آب خوردن رو هیجان انگیز کنین. مثلا با آب میوه یا تکهای میوه، قطعات یخ بسازین و اونا رو در آب بندازین. در این روش قند مصرفی در آب خیلی کمتر از سودا و… هستش. یا در منابع آب، میوه تازه مثل خیار، لیمو، پرتقال یا هندوانه بندازین تا لیوان آب شون رو جذاب تر کنه. کارمندان بیرون از شرکت می تونن از بطریای آب استفاده کنن.

این جور کارمندان داخل شرکت خوشحال تر هستن و کارفرمایان هم بهره وری بیشتری رو تجربه می کنن.

۵. از شرّ نوشیدنیای انرژی زا و سودا خلاص شید

همونجوریکه گفتیم، خیلیا به نوشیدنیای گازدار مثل نوشیدنیای انرژی زا و سودا روی میارن. این نوشیدنیا رو از سیستم سازمانی خارج کنین تا کارمندان رو تشویق کنین احتیاج آب خود رو به روش سالم رفع کنن. نوشیدنیای شکردار فقط مشکلات دیگری رو ایجاد می کنن. مثل اضافه وزن، سردرد یا افتادن قند خون!

کارمندان چه جوری می تونن مطمئن شن آب کافی به بدن شون رسیده؟

باید اون قدر با برنامه پیش برید تا عمل نوشیدن آب به عادت روزانه تون تبدیل شه. راه های مختلفی وجود دارن که کمک می کنن تا نوشیدن آب به عادت روزانه تون تبدیل شه:

۱. از اپلیکیشن نظارت روی آب رسانی بدن استفاده کنین

هزاران اپلیکشین وجود دارن که به شما یادآوری می کنن حجم آب روزانه تون رو کنترل کنین؛ اپلیکیشنایی مثل Daily Water ،Waterlogged یا iDrated. این برنامه ها به شما اجازه میدن تا میزان آب روزانه مصرفی تون رو وارد کنین و واسه تون محاسبه می کنن که چقدر مونده تا احتیاج روزانه تون برطرف شه.

۲. همیشه یک بطری آب همراه داشته باشین

اگه همیشه یک بطری آب همراه تون باشه، مثل اینه که یک یادآور همیشگی جلوی چشم تون باشه. اگه جزء کسائی هستین که از یک جلسه به جلسه ی دیگر می روید، همراه داشتن یک بطری آب باعث می شه دیگر نتونین مشغله ی زیاد رو بهونه ی کمبود آب بدن تون کنین.

۳. مواد غذایی ای که آب بیشتری دارن استفاده کنین

میوه هایی مثل هندوانه، سیب و پرتقال آب دریافتی بدن رو افزایش میدن. سعی کنین به عنوانمیان وعده از این مواد غذایی استفاده کنین. وقتی ناهار می خورید، همیشه یک لیوان آب همراه خود داشته باشین تا بعد از غذا به جای چای، قهوه یا سودا از اون استفاده کنین.

۴. واسه خود یک رقابت مشخص کنین

یک بطری ورزشی ۲ لیتری همراه خود به محل کار ببرین و این رقابت رو واسه خود مشخص کنین که این بطری رو قبل از ترک محل کار تموم کنین. داشتن یک ریمایندر دائمی جلوی چشم تون باعث تشویق شما واسه نوشیدن میشه.

۵. میزان چای و قهوه ی روزانه رو محدود کنین

خیلی ساده س! که به چای و قهوه ی روزانه عادت کنیم، اما باید هشیار بمونیم. سعی کنین تعداد دفعاتی رو که در طول روز قهوه یا چای می خورید محدود کنین و جای اونو با آب پر کنین.

همیشه امتیازات نوشیدن آب در زندگی کاری تون رو درنظر بگیرین. این منافع شامل افزایش انرژی، افزایش تمرکز، کاهش خستگی، کاهش وزن با برنامه ای مناسب، سم زدایی بدن، ارتقاء سلامت پوست، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سردرد، جلوگیری از گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی و مهم تر از همه، داشتن حالی خوب هست. وقتی بدن شما در بهترین حالت خود قرار داشته باشه، شما حال خوبی دارین و کارکرد بهتری از خود نشون میدید.



 


دسته‌ها: آموزشی