با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، خیلی از عادتامون تغییر کرده. به دنبال این تغییرات روشای سنتی در خیلی از حرفها دیگر موثر نیستن. بازاریابی و فروش جزو مشاغلیه که به شکلی دهن باز کن تحت اثر تغییر سبک زندگی قرار گرفته. وقتی همیشه به صفحه نمایشگر خیره هستیم یا پیوسته سرتون در گوشیای هوشمندمانه، مطمئنا روشای سنتی بازاریابی و خیلی نظرمون رو جلب نمی کنه. کسب وکارهایی که می خوان دیده شن باید به روشای نو عرض اندام کنن. واسه اینکه از دنیا عقب نمانید، نباید از روشای نو بازاریابی ازجمله دیجیتال مارکتینگ غافل شید.

به چه دلیل دیجیتال مارکتینگ؟

انتظار میره طی چند سال آینده بازاریابا بتونن روند تجربه خرید مشتری رو به همه مدیریت کنن. بخش تحقیق­ اکونومیست (Economist Intelligence Unit) در سوال ­وپاسخ و مصاحبه با بهترین مدیران بازاریابی کسب­ و کارای پیشرو دنیا مثل یونیلیور و جِی­پی­مورگان چِیس فناوری ­ها و روندهای کلیدی رو که در چند سال آینده، صنعت بازاریابی رو به شکل زیادی تغییر می ­دهند، شناسایی کرده.

جذاب ترین تکنولوژیای مورد توجه بازاریابا تا سال ۲۰۲۰

نتیجه ­ی این تحقیق خیلی مایه­ ی تعجب نیس! چند سالیه که استقبال از گوشی موبایل افزایش یافته؛ به طوری­ که بیشترین ترافیک اینترنت رو این دستگاه ­ها ایجاد می ­کنن. اینترنت اشیا به همون اندازه که جذابه، جدید همه و با وجود انبوه امکانات و فرصت­ های روبه­ فزونی کسی نمی­ تواند دقیقا میزان اثر اونا رو مشخص کنه.

تکنولوژیای شخصی سازی، دیگر خیلی نو نیستن، اما اطلاعاتی که شرکت­ های ارائه­ دهنده ­ی اونا در اختیار دارن، توجه کارشناسان بازاریابی رو به شخصی­ سازی و فرصت ­های به دلیل اون جلب کرده. از دیگر موارد نوظهور در بازاریابی بلاک چینه که هنوز نمی ­توان درباره­­ ی میزان تاثیرگذاری اون در سال ۲۰۲۰ به­ طور دقیق نظر داد. هوش مصنوعی هم از تکنولوژی ­های پرطرفدار این سال ­ها بوده. ترکیب هوش مصنوعی با محتوای شخصی سازی ­شده فرصت­ های شگفت انگیزی در اختیار بازاریاب­ ها قرار می ­بده.

کانالای ارتباطی پرطرفدار در سال ۲۰۲۰

وقتی صحبت از آینده می­ شه، همه به ماشین­ های پرنده و سفرهای فضایی فکر می ­کنن. اما حقیقت اینه که آینده همیشه بی خبر از راه می ­رسد! اگه حواس تون نباشه، برنامه­ های بازاریابی­ تون بیهوده و از رده خارج می ­شن. در نمودار زیر، بهترین راه ­های ارتباطی آینده از نظر بهترین­ های دنیا اعلام شده ­ان.

شبکه های اجتماعی، اینترنت و اپلیکیشنای موبایل بالاترین جایگاه رو دارن. برنامه ریزی و اولویت ­بندی هزینه ها در کسب وکارتان با این روند هم خوانی داره؟ هم ­حالا باید بر کانالای ارتباطی آینده سرمایه گذاری کنین تا از این روند عقب نمانید.

برنامه-ریزی

شاید بشه واسه بازاریابی سنتی تاریخ انقضا تعیین کرد. درسته که بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراها (اگه به درستی ارائه شده باشن) بازم موثر هستن، اما بی شک ویدئویی ۱۵ ثانیه ای پیش از تماشای یک قسمت از سریال محبوب تون در سینمای خونگی به­ ویژه در این روزهای دودگرفته و خونه نشینی خیلی بیشتر دیده می شه. در دنیای امروز که مشتریان غرق در دنیای دیجیتال هستن، مطمئنا بدون توجه به بخش مهمی از بازار رو از دست میدید.

امتیازای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی شامل روشای رایجیه که از شروع حرفه ی بازاریابی و استفاده کرده شدن و شامل تلویزیون، روزنامه، رادیو، بیلبوردهای خیابانی و جاده ای، مجلات دوره ای و… می شن. در دنیای دیجیتال که تلویزیون و روزنامه ها به گوشیا راه پیدا کردن، کتمان امتیازای دیجیتال مارکتینگ سخته! بعضی از رو به شما معرفی می کنیم.

۱. هزینه پایین

در مقابل روزنامه ای و تلویزیونی، اینترنتی بسیار کم هزینه هستن. هر کسب وکاری هرچقدر هم کوچیک، امکان استفاده از روشای مختلف دیجیتال مارکتینگ رو داره.

۲. نتیجه لحظه ای

واسه باخبر شدن از نتیجه بازاریابی سنتی باید برنامه ریزیا اجرا شن و هفته ها یا حتی ماه ها بگذره تا بشه داده ها و نتایج حاصل از اونو بررسی کرد. اما در دیجیتال مارکتینگ به محض اجرای به اطلاعاتی ازجمله تعداد بازدیدکنندگان، فعال ترین زمان روز، میزان تبدیل (Conversion rate) و میزان پَرِش (Bounce rate) دسترسی دارین و می تونین با توجه به اطلاعات لحظه ای برنامه بازاریابی خود رو بهبود بدین.

۳. پیشرفت برند

زمان و فضای محدود در سنتی با هدف ، قابل مقایسه با تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ نیس. به جای یک ستون روزنامه یا آگهی رادیویی ۱۵ ثانیه ای در زمان خاصی از روز، یک سایت کامل در اختیارتانه و هر وقت بخواهید می تونین کسب وکار و برندتون رو به بقیه نمایش بدین.

۴. وجود غیرتهاجمی

بیشتر مردم روزنامه رو به خاطر آگهی هاش نمی خرند، تلویزیون رو هم به خاطر فیلما و سریال هاش تماشا می کنن نه آگهیای بازرگانی. پس، بیشتر وقتا به سنتی توجه نمی شه. در دنیای دیجیتال (از پاپ آپای آزاردهنده که بگذریم) همیشه این امکان رو دارین که آگهیا رو رد کنین یا از بین حجم انبوه ایمیلا، واسه خوندن شون گزینشی عمل کنین. به عنوان صاحب کسب وکار می تونین محتوایی برابر با علاقه مندیا و سلیقه ی مشتری هایی جورواجور تون ایجاد و ارائه کنین؛ طوری که اونا رو به دنبال کردن آگهی تون تشویق کنه.

۵. گستردگی بیشتر

دراین باره جای هیچ بحثی نیس! هیچکی دودلی نداره که دامنه ی پخش اینترنت از روزنامه و تلویزیون بیشتره.

۶. درگیرکنندگی بیشتر

در بازاریابی سنتی واسه دریافت بازخورد مشتری از راه آمار و گزارشا باید هفته ها یا ماه ها صبر کنین. در دیجیتال مارکتینگ می تونین جدا از اینکه بررسی رفتار مشتریان نسبت به برنامه های بازریابی و تون، با مشتریا گفت وگو و حتی درباره ویژگیای محصول و برندتون بحث کنین و در لحظه از بازخود مشتری آگاه میشید. البته این یعنی باید وقت و انرژی بیشتری صرف کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل دیگر واسه سوزاندن چربی های بدن احتیاجی به حذف کربوهیدرات نیس؟ 

۷. پخش سریع تر

در دیجیتال مارکتینگ دسته ای از فعالیتا مثل به اشتراک گذاری و کامنتای پی درپی به شما کمک می کنه تا هر لحظه موردتوجه مخاطبان جدیدی قرار بگیرین.

۸. بدون توقف

همه میدونن که در حساس ترین نقطه فیلم و سریال نوبت به پخش آگهیای بازرگانی می رسه. همیشه امکان گذر از سنتی هست؛ در زمان پخش آگهی حتی آگهیای به درد بخور هم به چشم تون نمیاد و حتی ممکنه کلا از جلوی تلویزیون کنار برید. در دیجیتال مارکتینگ وسیله و زمان نامحدوده و شما همیشه امکان گذر از آگهیای بد و بازدید از دلخواه تون رو دارین.

۹. مناسب واسه سطوح مختلف کسب وکار

واسه رسیدن به بیشترین اثر در دیجیتال مارکتینگ احتیاجی نیس کسب وکاری بزرگ یا کارکنان زیادی داشته باشین. نشر و پیشرفت در دنیای مجازی به آدمای زیادی احتیاج نداره.

۱۰. آزمایش ساده تر

به کمک ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس دسترسی به داده های مربوطه ازجمله میزان بازدید، پرش، کلیک، زمان کذرونده شده و آزمایش اونا خیلی راحت امکان پذیره.

۱۱. بهبود راه حل

بزرگ ترین امتیاز آزمایش آسون و دسترسی لحظه ای به اطلاعات امکان اصلاح سریع استرژی کسب وکارتانه. درحالی که پس از باخبر شدن از نتیجه آزمایش سنتی ممکنه واسه اصلاح راه حل خیلی دیر شده و کسب وکارتان در سراشیبی سقوط باشه.

روش ها و ترفندهای دیجیتال مارکتینگ

اینترنتی پولی

پول-نام-تصویر

این دامنه ی خیلی از رسانه ها و نمایشی رو دربر میگیره. «پرداخت به ازای هر کلیک» روش رایجیه که به ازای هربار کلیک یا دیده شدن آگهی تون از شما هزینه دریافت می کنه. واسه رسیدن به بهترین نتیجه در این روش باید تبلیغی جذاب و موثر داشته باشین که می تونه عنوانی قوی یا محتوایی جذاب و کنجکاوکننده در کمتر از ۲۰ کلمه باشه.

استفاده از موتورهای جست وجو به روش مناسب و سایتایی با زمینه فعالیت در رابطه از دیگر روشای عادی موثر هستن.

این روش دیجیتال مارکتینگ هم می تونه شما رو به اوج برسونه و هم اینکه زیر انبوه بدهی مدفون تون کنه! پس خوب دراین باره بخونین و از پیچ وخم هاش خبردار شین. بهتر اینه که کارشناسان این حرفه رو به خدمت بگیرین.

بازایابی ایمیلی

بازایابی ایمیلی هنوزم یکی از قوی ترین وسیله در اینترنته. حقیقت اینه که اگه راه بهره بردن از بازایابی ایمیلی رو بدونین، می تونین پول پارو کنین!

کلید موفقیت در بازاریابی ایمیلی، ایجاد رابطه درست و نمایش ارزشه. ایمیل وسیله موثری واسه ایجاد رابطه با مشتریا و نمایش ارزشه. گزارشای رایگان، راهنماای ارائه دهنده ی راه حل (اوراق سفید)، پیشنهادا و پیشنهادها، خبرنامها و نمونه های دیگر رو میشه در ایمیل ارائه داد. بازایابی ایمیلی می تونه بسیار سودآور و پرمنفعت باشه؛ به شرطی که زمان و زحمت کافی صرف تهیه ی فهرست و محتوای مناسب بکنین.

بهنیه سازی واسه موتورهای جست وجو (سئو)

بهنیه سازی واسه موتورهای جست وجو بهترین روش استفاده از اینترنتی رایگانه. اگه بدونین چه جوری از این تکنیک دیجیتال مارکتینگ بهره بگیرین، بازدید از سایت تون به شکل زیادی زیاد می شه.

عجیب نیس که کسب و کارای تجارت الکترونیک تنها با بهینه سازی سایت شون و قرارگرفتن در ردیف اولینِ نتایج جست وجوی گوگل میلیاردها دلار به جیب میزنن! به کمک وسایل در دسترس می تونین در مورد اجرا واژهای در رابطه و عبارتای جست وجوی کلیدی خیلی راحت تصمیم بگیرین.

به طور خلاصه سئو یعنی بهینه سازی سایت واسه کسب لینکا و برگشتای بیشتر. هرچه سایت تون بهینه تر باشه، احتمال اینکه موتورهای جست جو شما رو در جایگاه بالاتری قرار بدن بیشتره.

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب، قدرتمندترین ارائه دهنده ی خدمات نشر ویدئو در اینترنت رو که می شناسین؛ شما می تونین از این قدرت و گستردگی بی حدو مرز به شکلی نورانی واسه معرفی کسب وکارتان بهره بگیرین. البته در ایران باید به دنبال پلتفرمای ویدئویی دیگری مثل آپارات بگردید و اونا رو بررسی کنین.

باید به دنبال راهی واسه ایجاد آگهیای جذاب و علم افزا و بعد نشر اونا در اینجور ابزاری باشین. می تونین با میزبانی آنلاین از مشتریا به شکل تصویری به سوالای اونا جواب بدین و اثر عمیق تری بر اونا داشته باشین یا با ویدئویی زنده (لایو) در اینستاگرام در سریع ترین زمان و بی واسطه تازه ترین اخبار و تغییرات کسب وکارتان رو به آگاهی مشتریان برسونین. فرصتا و امتیازهایی که بازاریابی ویدئویی ایجاد می کنه حد و مرزی نداره.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

این روش دیجیتال مارکتینگ واسه هر کسب وکار الکترونیک ضروریه. باید با مشتریا و تماشاچیا در شبکه های اجتماعی جورواجور در رابطه باشین. از عادی ترین و پرطرفدارترین وسایل شبکه های اجتماعی که نباید اونا از قلم بندازین، تلگرام، اینستاگرام، پینترست، فیسبوک، توییتر و لینکدین (به ویژه واسه مشتریان B2B) هستن.

به سودتونه که کار با قدرتمندترین شبکه های اجتماعی رو فرا بگیرین. اگه روش رابطه مؤثر با مشتریان رو در این شبکه ها دریابید، از این روش بازاریابی به سود سرشاری می رسین.

سخن آخر

درسته که یکی از دلایل ظهور و گسترش دیجیتال مارکتینگ پیشرفت تکنولوژی بوده، اما مدیریت درست هزینه ها، بررسی لحظه ای نتایج و برنامه ریزی بهینه از مهم ترین دلایل روی آوردن صاحبان کسب وکارها به این روش بوده.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ با توجه به پیشرفت اون و جهت گیری بیشتر بازاریابی به این طرف، بسیار مهمه. با شناخت درست این روش ها می تونین عواملی رو که با کمترین هزینه بهترین نتایج رو واسه تون رقم میزنن شناسایی کنین و به کار گیرید. در این روش، اطلاعات، جزئیات و ترفندها هر روز تغییر می کنن، پس سعی کنین با مطالعه آخرین مطالب در این مورد و بررسی فعالیت دیگر کسب وکارها خود رو به روز نگه دارین.

دسته‌ها: آموزشی