اگه تا به حال واسه کاهش وزن سعی کرده‏ اید، حتما درباره اینکه بهتره کدوم یک از کربوهیدراتا یا چربیا رو از رژیم غذایی خود حذف کنین، بحثای زیادی شنیدین. اما اخیرا تحقیقی انجام شده که با اینکه این مشکل رو حل نمی کنه، ولی اطلاعات مهمی در اختیارمون قرار می ده. این تحقیق می گه که به چه دلیل دیگر واسه سوزاندن چربیای بدن احتیاجی به حذف کربوهیدرات نیس.

افرادی که طرفدار نظریه ی کربوهیدراتِ کم هستن، فکر می کنن که واسه سوزاندن چربیای بدن باید کربوهیدرات رو حذف کرد. دلیل شون اینه که وقتی کربوهیدرات رو حذف می کنین، سطح انسولین بدن پایین میاد و این واسه سوزاندن چربی ضروریه. «کوین هال» محقق مؤسسه ی ملیِ دیابت، مریضیای گوارشی و کلیوی واسه اینکه فرضیه حذف کربوهیدارت رو در خطر آزمایش بذاره، به همراه همکارانش از ۱۹ داوطلب که اضافه وزن داشتن (به طور متوسط تقریبا بالای ۱۰۵ کیلو وزن داشتن) دعوت کرد تا در تحقیقی طاقت فرسا شرکت کنن.

این داوطلبان به مدت دوهفته، بیست و چار ساعته در آزمایشگاه بودن و محققان، رژیم غذایی منظم و دقیقی به اونا می دادن. به یه گروه از داوطلبان، رژیمی داده شد که کربوهیدرات کمی داشت و کلِ کالری دریافتیِ اونا رو ۳۰ درصد کاهش می داد. گروه دیگر رژیم کم چربی دریافت کردن که مثل گروه قبل، کل کالری دریافتی شون رو ۳۰ درصد کاهش می داد. بعد، بعد از چند هفته استراحت، این دو گروه رژیمای شون رو با هم عوض کردن.

بعد از تموم شدن این آزمایش، «هال» طی گزارشی که در نشریه ی پژوهشیِ «متابولیسم سلولی» (Cell Metabolism) به چاپ رسید، اعلام کرد: «با کم شدن کربوهیدرات، درست مثل همون چیزی که نظریهای قبلی پیش بینی کرده بودن، انسولین پایین اومد و سوختن چربی زیاد شد و سطح چربی بدن افراد کم شد.»

در طول دوهفته، داوطلبان به طور متوسط ۵۰۰ گرم چربی سوزانده بودن و حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم از وزن شون کم شده بود (شاید بقیه آب بوده). اما مطالعه هال نشون داده بود که رژیمِ «کم کربوهیدرات» و «کم انسولین» تنها راه کاهش وزن نیس. در اصل رژیم کم چربی هم باعث سوختن ۵۰۰ گرم از چربی بدن شده بود و به همون اندازه مؤثر بود. هال از دیگر نظریهایی که کاهش وزن رو مربوط به کربوهیدارت نمی دونن هم دفاع می کنه و می گه: «ادعای نظریه ی کاهش وزن فقط با حذف کربوهیدرات، مطمئنا درست نیس.» اون بیشتر طرفدار نظریه ی اون دسته از افرادیه که میگن واسه سوزاندن چربی، کم کردن کل کالریا، بهترین راه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل خشم واسه سلامتی خطرناکه 

«سوزان رابرتس» (Susan Roberts)، استاد تغذیه ی دانشگاه «تافتس» (Tufts) از این مقاله خیلی تعریف و تعریف می کنه، چون خیلی از مجادلات مربوط به رژیمای غذایی رو پایان داده. رابرتس می گه: «منافع اقتصادی زیادی در موضوع کاهش وزن موثر هستن، تحقیقات اشتباه زیادی هم وجود دارن که توجه خیلی از مردم رو به خود جلب کردن. اما این مطالعه عالی و باکیفیته و کمک بزرگیه تا تردیدها از بین برن.» رابرتس با هال موافقه که از دست دادن چربی فقط از راه حذف کربوهیدرات اتفاق نمی افته. اون مقاله ای در جهت تکمیل مقاله هال نوشته و باور داره با اثبات شدن این واقعیت، حالا محققان می تونن تمرکز خود رو بر سؤالات کاربردی تری بذارن، مثلا اینکه بهترین رژیم واسه سوزاندن چربیِ بدن کدامه؟

رابرتس می گه: «در این مقاله به این مسئله که به چه دلیل بیشتر مردم دوست دارن کربوهیدارت و چربی زیادی مصرف کنن، اشاره ای نشده.» سؤالی که اگه جواب پیدا کنه، پیروی از رژیمای غذایی موجود رو واسه علاقه مندان، راحت تر می کنن.

هال باور داره محدود کردن چربی ممکنه واسه مردم آسون تر باشه، اما تجربیات دیگری نشون میدن که بعضی از مردم با رژیم کم کربوهیدرات راحت تر هستن. اون به تحقیقات دیگری اشاره می کنه که در اونا نشون داده شده، در طول یک دوره شش ماه، افراد با رژیم کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم کم چربی، بیشتر وزن کم می کنن. اون می گه: «شاید این بدین دلیله که با رژیم کم کربوهیدرات، افراد در کل، کالریِ کمتری دریافت می کنن نه به خاطر اینکه فیزیولوژیِ بدن ما یکی رو بر دیگری ترجیح بده.»

منبع : npr

 


دسته‌ها: آموزشی