طبق نتایج پژوهشی که در مرکز تحقیقات خوابِ دانشگاه لافبورو در انگلستان انجام شد، زنان به دلیل اینکه مغز پیچیده تری دارن، لازمه به طور میانگین ۲۰ دقیقه بیشتر از مردها بخوابن. البته، این مقدار ممکنه در زنان مختلف، کمی متغیر باشه. در این تحقیق مشخص شد که کم خوابی به سلامتی زنان نسبت به مردها آسیب بیشتری وارد می کنه. پروفسور جیم هورن (Jim Horne)، مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو، می گه:

دریافتیم که کم خوابی در زنان تا حد زیادی با سطوح بالای پریشونی روانی و شدت گرفتن احساسات دشمنی، افسردگی و خشم در ارتباطه. در مقابل، این شدت احساسات در مردانی که به همون اندازه دچار کم خوابی بودن، مشاهده نشد.

یکی از کارکردهای اصلی خواب، بازسازی مغزه. به گفته پروفسور هورن، قشر مغز یا همون کورتِکس (cortex) که مسئول پردازش افکار، حافظه، زبون و غیرهه، هنگام خواب عمیق به حالت بازسازی فرو میره و ارتباطش با حواس بدن قطع می شه. اون باور داره مغز زنان، متفاوت از مردها عمل می کنه و پیچیده تره، پس تعجبی نداره که زنان به کمی خواب بیشتر احتیاج داشته باشن:

هرچه در طول روز از مغزتون بیشتر کار بکشین، قسمتای بیشتری از مغز به بازسازی احتیاج دارن و پس، لازمه بیشتر بخوابید. بر همین پایه، چون زنان به انجام چند کارِ با هم تمایل دارن و از مغزشون بیشتر از مردها کار میکشن، به خواب بیشتری احتیاج دارن.

پروفسور هورن باور داره مردانی که به دلیل ی شغل شون مجبورند تصمیمات زیادی بگیرن هم به نسبت بقیه هم جنسای خود به خواب بیشتری احتیاج دارن، اما نه بیشتر از زنان.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل دیگر واسه سوزاندن چربی های بدن احتیاجی به حذف کربوهیدرات نیس؟ 

نتایج تحقیق فوق طبق نتایج تحقیق دیگریه که در سال ۲۰۱۳ به وسیله محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی انجام شد. در این تحقیق هم ثابت شد که کم خوابی در زنان نسبت به مردها آسیبای ذهنی و جسمی بیشتری به دنبال داره. افزایش احتمال بروز مریضیای قلبی، افسردگی، مشکلات روانی و سکته مثل نتیجه های مضر کم خوابی در زنان گزارش شده. محققان مشاهده کردن که سطح شاخصای التهابیِ بیان کننده مشکلات سلامتی در زنانِ کم خواب بالاتر بوده. دکتر مایکل بروس (Michael Breus)، کارشناس خواب، اعلام می کنه شاخصای التهابی با حس درد در رابطه هستن و واسه همین، احتمال احساس درد موقع بیدار شدن از خواب در زنان بیشتره. اما به نظر نمی رسه سلامت مردها تا این حد با میزان خواب شون، در رابطه باشه.

همه مردم تصور می کنن که همه افراد به طور برابر به هشت ساعت خواب شبونه احتیاج دارن. این در حالیه که خیلیا با هفت ساعت خواب هم حسابی سرحال می شن. ، نمیشه واسه همه افراد یک نسخه مشترک پیچید. بعضی افراد با اینکه شبا هشت ساعت می خوابن، بازم روز بعد در محل کارشون چرت میزنن، اما یه سریای دیگه، مثل مارگارت تاچر، فقط با سه تا پنج ساعت خواب شبونه هم انرژی کافی می گیرن. در کل، اینکه هرکی چقدر باید بخوابه تا حدی به ژنتیک و فعالیتی که انجام می ده هم بستگی داره.

منبع : news.com.au yourtango twentytwowords

دسته‌ها: آموزشی