ژاپن کشور خوشگلیه. کوهای سبز، دریای آبی، فرهنگی پویا و غذاهایی خوشمزه. همه اینا به زیبایی این کشور می افزاید و البته بانوانی قشنگ. اگه به ژاپن سفر کرده باشین یا ژاپنیا رو ملاقات کرده باشین، حتما این سؤال به ذهن تون خطور کرده که به چه دلیل زنان ژاپنی خوش اندام و جوون می مونن.

در جواب به این سؤال باید گفت که دو عامل اصلی در این بین هست: تغذیه و سبک زندگی. اصل و پایه غذاهای ژاپنی طبق ی طول عمر و سلامت ساخته شده. شاید عجیب باشه اما ژاپن بیشترین تعداد افراد بالای صد سال رو داره. ژاپنیا غذا رو فقط به خاطر مزه ی اون نمی خورند، بلکه فکر می کنن که باید امتیازات و مواد مغذی رو از غذاها دریافت کنن. با ما همراه باشین تا ببینین به چه دلیل زنان ژاپنی خوش اندام و جوون می مونن.

۱.نوشیدن چای سبز

ژاپنیا عاشق چای سبز هستن. «ماچا» یا پودر چای سبز از باکیفیت ترین برگا ساخته می شه. برگایی که خشک شده و به شکل پودری مرغوب درمی آیند. این پودر با آب داغ ترکیب می شه و در جشن چای مصرف می شه. جشن چای حرکتیه فرهنگی که در اون به تهیه و معرفی ماچا پرداخته می شه.

چای سبز فقط خوش طعم و خوش عطر نیس، بلکه امتیازات فوق العاده ای هم داره و یکی از سالم ترین شکلای مختلف چای در سراسر جهانه. این چای پر از آنتی اکسیدانه. آنتی اکسیدانا با رادیکالای آزاد جنگ می کنن، مراحل پیری رو به تأخیر میندازن و حتی باعث کاهش وزن هم می شن.

نوشیدن چای سبز خطر دچار شدن به سرطان و مریضیای قلبی رو هم کم می کنه. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، از بین بزرگسالان افرادی که بیشتر چای سبز مصرف می کردن کمتر با خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و عروقی و مرگ روبرو بودن. این مطالعه جدا از اینکه این نشون می داد که میزان مرگ ومیر در شهروندان ژاپنی که روزانه ۵ فنجون چای می نوشیدن، ۲۶ درصد کمتر از بقیه بود.

۲. مصرف مواد تخمیر شده

ژاپنیا بیشتر از غذاهای تخمیر شده استفاده می کنن، مثلا نام بعضی از این غذاها به این شکله: کفیر، کیمچی، میزو و… . غذاهای تخمیری غذاهایی هستن که در فرایندی از تخمیر لاکتو ساخته می شن. در این مراحل، باکتریای طبیعی از شکر و نشاسته ی موجود در غذاها تغذیه کرده و اسید لاکتیک تولید می کنن. تخمیر شدن باعث حفظ مواد مغذی موجود در غذا می شه و آنزیمای مفیدی تولید می کنه؛ ویتامین B، امگا۳، اسیدهای چرب و شکلای مختلف پروبیوتیکا.

تخمیر شدن باعث رشد باکتریایی می شه که به کارکرد روده کمک می کنن و با جدا سازی ی مواد غذایی به شکلی قابل هضم تر، به کاهش وزن هم کمک می کنن. از دیگر فواید اونا میشه به دفع سموم مضر و فلزات سنگین از بافت سلولی اشاره کرد.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد و گزارش اون در مجله «Physiological Anthropology» به چاپ رسید، بین مواد لبنی تخمیری و رشد میکروبای روده ای ارتباطی هست.

این مطالعه نشون می داد که مواد غیرلبنی تخمیری و گیاهان دارویی هم اثر مثبتی روی میکروبای روده ای دارن و ممکنه آثار بلندمدتی روی ارتباطات مغز-روده داشته باشن.

۳. استقبال از غذاهای دریایی

بر خلاف آمریکاییا، علاقه ژاپنیا به غذاهای دریایی خیلی بیشتر از گوشت قرمزه. همونجوریکه میدونید گوشت قرمز موجب خیلی از مشکلات سلامت می شه که از بین اونا میشه به چاقی تندرو، کلسترول بالا و مریضیای التهابی اشاره کرد.

برنج و نودل یا همون رشته به شکلای مختلفی با شکلای مختلف غذاهای دریایی ترکیب می شه و شکلای مختلف متنوعی از غذاها رو واسه نوش جون کردن ژاپنیا جفت و جور می کنه. دور تا دور کشور ژاپن دریا هست و همین باعث شده که این کشور منبع بزرگی از صدف، ماهیای مختلفی مثل: تُن، ماهی اسقومری، سالمون، میگو و … باشه. این غذاهای دریایی خیلی در ژاپن طرفدار دارن.

ماهی منبع فوق العاده ای از پروتئین، پر از مواد مغذی جور واجور، و اسیدهای چرب امگا۳ه. این مواد واسه مغز، قلب و بقیه بخشای بدن بسیار مفیدند.

اسیدهای چرب امگا۳ واسه کاهش میزان چربی بدنی خیلی کاربرد دارن، به ویژه واسه کاهش چربیای شکمی عالی عمل میکنن. جدا از اینکه اینا غذاهای دریایی به کم شدن نا آرومی بدن هم کمک می کنه و واسه سیستم عصبی مفیده.

اسیدهای چرب امگا۳ به داشتن پوستی قشنگ هم کمک می کنه و باعث می شه پوستی صاف و جذاب داشته باشین. این چربیای مفید از مشکلات پوستی مثل: آتوپیک درماتیت، جوش ولگاریس، سرطان پوست و … جلوگیری می کنه.

ژاپنیا فکر می کنن هرچه ماهی مصرفی شما سالم تر باشه، واسه سلامتی شمام مفیدتر هستش و از شکلای مختلف ماهیا در شکلای مختلف نپخته، کبابی، سرخ کرده، پخته، بخارپز ،آب پز و … استفاده می کنن.

۴. وعدهای غذایی کوچیک تر

سرو غذا در ژاپن معمولا در حجم و اندازه کم صورت میگیره. حجم کم تر غذا باعث می شه که کم تر بخورین و پس به کم کردن وزن شما کمک می شه. حجم غذا در بشقابای کوچیک تر، بیشتر به نظر می رسه و باعث می شه کمتر بخورین. با این روش می تونین از پرخوری و ورود کالریای بد به بدن جلوگیری کنین.

وقتی بحث کم کردن وزن پیش میاد، حجم غذا مهم تر از نوع غذاییه که میل می کنین. تعدادی از مهم ترین اصول ژاپنیا در سرو و مصرف غذا به این شکله:

  • بشقاب رو پر نکنین؛
  • از هر غذا فقط حجم کمی رو آماده کنین؛
  • غذاهای تازه بهترین هستن؛
  • غذا باید به زیبایی تزئین بشه و هر ماده غذایی که در سفره گذاشته می شه باید زیبایی طبیعی خود رو نشون بده.

۵. نهادینه شدن عادت قدم زدن

ژاپنیا، چه مرد و چه زن عادت دارن که زیاد قدم بزنن و پیاده روی کنن. پیاده روی یکی از بهترین روش ها واسه تناسب اندام و از بهترین شکلای مختلف تمرینات ورزشیه. پیاده روی جدا از اینکه کاهش وزن به بهتر شدن کارکرد قلبی-عروقی، افزایش انرژی و ایجاد و خو و کاهش استرس هم کمک می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل دنبال کار و شغلی که دوست داریم، نمی رویم؟ 

جمعیت ژاپن بیشتر در شهرها متمرکزه و بیشتر افراد معمولا واسه عبور و مرور از قطار عادی و زیرزمینی استفاده می کنن. و واسه همین واسه رسیدن به ایستگاه و برگشت از اون یا پیاده روی می کنن یا دوچرخه سوار می شن. حتی کودکان هم واسه رفت وآمد به مدرسه بخش خیلی از راه رو پیاده طی می کنن و والدین شون اونا رو با اتومبیل دقیقا تا جلوی درب کلاس نمی رسانند.

به جز پیاده روی، استفاده از دوچرخه هم در ژاپن رواج زیادی داره. خیلی از افراد واسه رفت و اومد خود از دوچرخه استفاده می کنن. اینطوری با یک تیر دو نشون میزنن و ورزش هم می کنن.

۶. مخالفت با خوردن موقع تردد

زمان خوردن غذا در ژاپن بسیار مقدس و مهمه و به خاطر این خوردن موقع تردد کار شایسته ای نیس. وقتی در رفت و اومد هستین نباید غذا بخورین و این کار از نظر ژاپنیا بی ادبی و بی احترامی به حساب میره. واسه همین در خیابون یا وسایل نقلیه ی عمومی خیلی کم شاهد غذا خوردن افراد هستین.

ژاپنیا به هنگام غذا خوردن هیچ کار دیگری نمی کنن. یعنی دورِ تلویزیون،کار و … رو یک خط قرمز بزرگ میکشن. تمیزی و روش سِرو غذا واسه اونا خیلی مهمه و بخش مهمی از آداب غذا خوردن در ژاپن رو شکل می ده. ژاپنیا خیلی آروم غذا می خوردند و به معده اجازه هضم بهتر غذا رو میدن جدا از اینکه این با آروم خوردن باعث می شن که مغز فرمون سیری بده. البته نگفته نمونه که چوبایی که واسه خوردن غذا به عنوان قاشق و چنگال استفاده می کنن هم در امر کم و آروم غذاخوردن بی اثر نیس.

وقتی آروم آروم غذا می خورید به شکم مبارک زمان کافی واسه ارسال دستور توقف میدید؛ درست برخلاف عادت آمریکاییا که با پرخوری زیاد مانع از ایجاد رابطه بین مغز و معده می شن.

۷. روشای طبخ سالم

ژاپنیا نه تنها از مواد سالم واسه غذاهای خود استفاده میکردن بلکه روشای طبخی که به کار می گیرن هم سالمه. اونا واسه پرهیز از مصرف روغن معمولا غذاها رو به شکل کبابی، نپخته یا جوشونده شده با شعله ملایم مصرف می کنن. این روش ها به حفظ طعم و مواد مغذی موجود در غذا هم کمک می کنه.

سرخ کردن زیاد مواد در ژاپن بی معناست. اگه هم بعضی از غذاها با سرخ کردن همراه باشه، تنها کمی از اون غذا در کنار بقیه مواد اصلی مصرف می شه. مثلا «تمپورا» نمونه ای از این غذاهای سرخ کردنیه که در حجم کمی در کنار غذاهای دیگر خورده می شه. اینطوری روی هم رفته یک وعده غذایی سالم می خورن.

۸. تمرین ورزشای رزمی

ورزشای رزمی متنوعی در ژاپن رواج داره و مردها و زنان به اونا می پرازن. ، یکی از رازهای اصلی خوش اندام بودن و جوون ماندن بانوان ژاپنی ورزشای رزمی مختلف مثل جودو، کاراته، آیکیدو و … است. بیشتر ورزشای رزمی موجب بهبود وضعیت قلب و عروق می شن و تناسب اندام و مقاومت بدن رو بالا می برن. این تمرینات ورزشی موجب تقویت عضلات و انعطاف اونا می شن. و از همه بهتر باعث سلامتی عمومی بدن و کنه شدن مراحل پیری در افراد می شن.

طرح ساده ی پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، بیان کننده این بود که: ورزشای رزمی باعث بهتر شدن ترکیب بدن و بهبود نشون گره های زیستی تغییر استخوان می شه. یعنی موجب افزایش تشکیل و استواری استخوانا و کاهش جذب اونا می شه. از دیگر فواید این ورزشا کاهش نا آرومی در زنانیه که اضافه وزن و چاقی تندرو دارن و در زمان قبل از یائسگی به سر می برن.

۹. استفاده از محل بیرون اومدن آب زیر زمینیای آب گرم

محل بیرون اومدن آب زیر زمینیای آب گرم در ژاپن منبع خوبی واسه افزایش عمر هستن. این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی، کشوریه که در اون کوهای فعال آتیش فشانی زیادی هست. و بخاطر این در جزیرها اون هزاران هزار محل بیرون اومدن آب زیر زمینی آب گرم موجوده که در زبون محلی به اونا اُنسن (onsen) میگن.

محل بیرون اومدن آب زیر زمینیای آب گرم خاصیت شفابخشی دارن و واسه سلامتی بسیار سودمندند. در این محل بیرون اومدن آب زیر زمینیا به دلیل دمای بالا مواد معدنی مثل منیزیم، کلسیم، سیلیک و نیاسین دیده می شه. با حموم گرفتن در این محل بیرون اومدن آب زیر زمینیا بدن شما غرق در مواد معدنی شده و فشار هیدرواستایتک شما بالا میره و باعث می شه گردش خود و جریان اکسیژن رسانی به قلب و بقیه اندام هاتون بهتر صورت بگیره.

استفاده از محل بیرون اومدن آب زیر زمینیای آب گرم موجب کاهش استرس و خواب بهتر و پس زیبایی و بهبود پوست می شه. حموم محل بیرون اومدن آب زیر زمینی آب گرم کمه کم دو بار در ماه یکی از دلایل جوون ماندن و خوش اندام بودن زنان ژاپنیه.

۱۰. دسرهای سالم

به دسر در آشپزی ژاپنی اهمیت زیادی داده نمی شه. زنان ژاپنی زیاد شیرینی مصرف نمی کنن و این یکی دیگر از دلایل اندام متناسب آنهاست. در ژاپن، افراد معمولا پس از غذا میوه های تازه می خورن و از دسرهای شیرین استفاده نمی کنن. قند و شکر یکی از عوامل اصلی چاقی تندرو به ویژه در ایالت متحده آمریکا هستن.

شیرینیای ژاپنی کارامل کمی داره و با آرد تصفیه شده درست می شه و مواد مضر و چاق کننده از اون حذف می شه. بیشتر شیرینیای ژاپنی از مواد مفیدی مثل قند سیب زمینی، آرد گندم سیاه و میوه های تازه تهیه می شن. حتی اگه ژاپنیا از دسرهای شیرین غربی استفاده کنن، حجم مصرفی شون بسیار کم و کوچیک هستش.

منبع : top10homeremedies.com

دسته‌ها: آموزشی